×
×  دانلود نادر مشایخی اظهارات نادر مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر

اظهارات نادر مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر

صداهای حاضر در جشنواره موسیقی را به اندازه کافی شنیده‌ایم

ده هزار بار «دریاچه قو» و «شهرزاد» را گوش دادیم!

گراتومیک - نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: کسانی به جشنواره موسیقی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم؛ به نظر من اکنون برای ایران موسیقی سرگرم‌کننده لازم و ضروری نیست.

رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر بود.

مشایخی در ابتدای این برنامه درباره موسیقی مدرن گفت: یک بار در اتریش از من پرسیدند چه چیزی در موسیقی شما ایرانی است؟ گفتم خود من! من یک ایرانی هستم که اینطور موسیقی می‌نویسد. سه چهار ماه پیش در تالار وحدت ما موسیقی اجرا کردیم که هیچ ارتباطی نه به موسیقی کلاسیک و نه به موسیقی اصیل ایرانی داشت بلکه ساخته و پرداخته همان لحظه بود.

وی افزود: شما باید تشویق حضار را می‌دیدید. تا به حال در زندگی‌ام کسی اینطور مرا تشویق نکرده بود. چرا؟ چون ما داریم سعی می‌کنیم با مکانیک ذهنی تفکری ایرانی زندگی کنیم. مکانیک ذهنی ما سرهم بندی است من هم همین کار را می‌کنم. سرهم بندی خیلی هم خوب است.

این آهنگساز یادآور شد: مثل خانم‌های خانه که وقتی مهمان برایشان می‌آید از چیزهای مختلفی که در خانه دارند غذایی را سرهم می‌کنند و اتفاقا خوشمزه هم می‌شود. چون آنها به طعم و مزه آگاهند. ما ایرانی‌ها در اکثر کارهایمان اینطور هستیم. بنابراین بهتر است در کاری که بهتر آن را بلدیم وارد شویم.

موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت

مشایخی تصریح کرد: نت یعنی یادداشت و ما فقط چیزی را می‌نویسیم تا یادمان بماند، و گرنه احساس را که نمی‌شود نوشت. آدم باید ساز بزند و ساز زدن را ببیند. آدم با چشمش هم می‌بیند.

وی که رهبری گروه هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا را در کارنامه دارد، ادامه داد: وقتی من در وین شروع کردم 4 سال دوره ابتدایی و 4 سال دوره آکادمیک آهنگسازی بود. اما حالا بخش ابتدایی 2 سال شده است. چرا کوتاه شده است؟ چون متدها تغییر کرده است. جوان‌ها متدهای 50 سال پیش را طور دیگری می‌بینند و ابراز می‌کنند و این را باید درک کرد.

این رهبر ارکستر افزود: موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت و افراد را مطرب خطاب می‌کردند اما همزمان در اروپا عکس این رخ می‌داد. این جریان باعث شده بود ما بترسیم. آقای وزیری برای همین کتاب نوشت که به نوعی به جامعه ثابت کند،‌ مطرب نیست.

موسیقی دانشگاهی نیست

مشایخی تصریح کرد: برداشته‌اند همه رشته‌های موسیقی را دانشگاهی کرده‌اند. اما موسیقی دانشگاهی نیست، باید وردست استاد بایستی. جلیل شهناز چند سال وردست استادش بود؟ باید برای استادت چای بریزی و کارش را ببینی و کنارش باشی. هر کاری قلق دارد، موسیقی با قلقش درست می‌شود. نمی‌شود من فقط کتاب آشپزی بخوانم و بروم درس هم بدهم! حالا در موسیقی اینطوری شده است. موسیقی دانشگاهی نیست بلکه رابطه شاگرد استادی است.

این رهبر ارکستر پیشکسوت تاکید کرد: زیبایی زندگی در ایران این است که ما با اتفاق زندگی می‌کنیم و هر جوان ایرانی این قابلیت را دارد تا خودش را با اتفاقات هماهنگ کند.

وی تصریح کرد: در تمام دانشگاه‌ها چیزی که از لحاظ تئوری درس می‌دهند کاملا اشتباه است. جوان‌ها هم این را فهمیده‌اند و تازه وقتی بعد از 4 سال از دانشگاه بیرون می‌آیند است که شروع می‌کنند به یاد گرفتن. این کارها دیگر قدیمی شده است. هر دفعه من به شورای پایان نامه رفتم دعوایم شد. این کارها درست نیست و بی‌وجدانی است. باید روی کار دیگران با وجدان قضاوت کرد.

در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌ام

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم همه چیز را دور بریزیم و ببینیم اروپا چه می‌کند. نه اصلا. من می‌گویم با همین مصالحی که در اختیار داریم و کار با آنها را بلدیم، فعالیت کنیم. من در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌ام. فرصت شنیدن یافته‌ام. اتفاقا آدم باید از صدایی که از آن آزار می‌بیند گوش بدهد. من صبح ها با قهوه در تراس می‌نشینم و نیم ساعت موسیقی خیابان را گوش می‌دهم و این خیلی زیبا است.

مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر یادآور شد: جشنواره چیست وقتی کسانی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم. جشنواره برای این است تا موقعیتی را در اختیار مخاطب بگذارد تا عادت شنیداری دیگری داشته باشد. اینگونه سعی می‌کنیم تجربه شنیدن را در اختیار مردم بگذاریم. من چیزی را می‌نویسم که به آن اعتقاد دارم و آن چیزی که به نظر من اکنون برای ایران لازم و ضروری است موسیقی سرگرم کننده نیست بلکه موسیقی الهام بخش است.

هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش دادیم!

وی ادامه داد: موسیقی هایی در زندگی من وجود داشته که زندگی‌ام را تغییر داده است. می شود به موسیقی اینگونه نگاه کرد. نه اینکه بیاییم والت دیزنی بزنیم و خسته کننده باشیم. به خدا اینها را شنیده‌ایم، ده هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش داده‌ایم.

این آهنگساز شناخته شده در ادامه درباره تماشای نمایشی از جلال تهرانی اظهار کرد: به نظر من حضور تهرانی در هنر ایران ضروری است و افکاری دارد که بنیادین است و به من چیز یاد می دهد. طوری که ایشان درباره رابطه تئاتر و جامعه ایران صحبت می کند تا به حال نشنیده بودم و دوست داشتم با افتخار و علاقه به او کمک کنم، اما فرصت نشد.

وی ادامه داد: تهرانی اینگونه است که از اول به مخاطبش اعلام می‌کند شما آمده اید تئاتر ببینید و ما هنرپیشه‌ایم. اما با دیالوگ‌های درجه یک کاری می‌کند که ما با شخصیتی که نمی‌شناسیمش همذات پنداری می‌کنیم. تا جایی که من می‌دانم تئاتر و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند.

کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش است

مشایخی درباره کارهای تازه خود گفت: کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش است. ما والدین را آموزش می‌دهیم تا با فرزند یک ساله خود چطور کار کنند. من با فرزند خودم از همین سن شروع به کار کردم و اکنون گوش او آبسولوت است و دقیق می‌داند چه نتی زده می شود. این یک چیز اکتسابی است.

وی در پایان گفت: من اینطور فکر می‌کنم و زندگی می‌کنم؛ می‌گویم دقت در مشاهده شنیداری، زنده بودن را تبدیل به زندگی کردن می‌کند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.





Nader Mashayekhi
صداهای حاضر در جشنواره موسیقی را به اندازه کافی شنیده‌ایمده هزار بار «دریاچه قو» و «شهرزاد» را گوش دادیم!گراتومیک - نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: کسانی به جشنواره موسیقی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم؛ به نظر من اکنون برای ایران موسیقی سرگرم‌کننده لازم و ضروری نیست.رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر بود.مشایخی در ابتدای این برنامه درباره موسیقی مدرن گفت: یک بار در اتریش از من پرسیدند چه چیزی در موسیقی شما ایرانی است؟ گفتم خود من! من یک ایرانی هستم که اینطور موسیقی می‌نویسد. سه چهار ماه پیش در تالار وحدت ما موسیقی اجرا کردیم که هیچ ارتباطی نه به موسیقی کلاسیک و نه به موسیقی اصیل ایرانی داشت بلکه ساخته و پرداخته همان لحظه بود.وی افزود: شما باید تشویق حضار را می‌دیدید. تا به حال در زندگی‌ام کسی اینطور مرا تشویق نکرده بود. چرا؟ چون ما داریم سعی می‌کنیم با مکانیک ذهنی تفکری ایرانی زندگی کنیم. مکانیک ذهنی ما سرهم بندی است من هم همین کار را می‌کنم. سرهم بندی خیلی هم خوب است.این آهنگساز یادآور شد: مثل خانم‌های خانه که وقتی مهمان برایشان می‌آید از چیزهای مختلفی که در خانه دارند غذایی را سرهم می‌کنند و اتفاقا خوشمزه هم می‌شود. چون آنها به طعم و مزه آگاهند. ما ایرانی‌ها در اکثر کارهایمان اینطور هستیم. بنابراین بهتر است در کاری که بهتر آن را بلدیم وارد شویم.موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشتمشایخی تصریح کرد: نت یعنی یادداشت و ما فقط چیزی را می‌نویسیم تا یادمان بماند، و گرنه احساس را که نمی‌شود نوشت. آدم باید ساز بزند و ساز زدن را ببیند. آدم با چشمش هم می‌بیند.وی که رهبری گروه هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا را در کارنامه دارد، ادامه داد: وقتی من در وین شروع کردم 4 سال دوره ابتدایی و 4 سال دوره آکادمیک آهنگسازی بود. اما حالا بخش ابتدایی 2 سال شده است. چرا کوتاه شده است؟ چون متدها تغییر کرده است. جوان‌ها متدهای 50 سال پیش را طور دیگری می‌بینند و ابراز می‌کنند و این را باید درک کرد.این رهبر ارکستر افزود: موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت و افراد را مطرب خطاب می‌کردند اما همزمان در اروپا عکس این رخ می‌داد. این جریان باعث شده بود ما بترسیم. آقای وزیری برای همین کتاب نوشت که به نوعی به جامعه ثابت کند،‌ مطرب نیست.موسیقی دانشگاهی نیستمشایخی تصریح کرد: برداشته‌اند همه رشته‌های موسیقی را دانشگاهی کرده‌اند. اما موسیقی دانشگاهی نیست، باید وردست استاد بایستی. جلیل شهناز چند سال وردست استادش بود؟ باید برای استادت چای بریزی و کارش را ببینی و کنارش باشی. هر کاری قلق دارد، موسیقی با قلقش درست می‌شود. نمی‌شود من فقط کتاب آشپزی بخوانم و بروم درس هم بدهم! حالا در موسیقی اینطوری شده است. موسیقی دانشگاهی نیست بلکه رابطه شاگرد استادی است.این رهبر ارکستر پیشکسوت تاکید کرد: زیبایی زندگی در ایران این است که ما با اتفاق زندگی می‌کنیم و هر جوان ایرانی این قابلیت را دارد تا خودش را با اتفاقات هماهنگ کند.وی تصریح کرد: در تمام دانشگاه‌ها چیزی که از لحاظ تئوری درس می‌دهند کاملا اشتباه است. جوان‌ها هم این را فهمیده‌اند و تازه وقتی بعد از 4 سال از دانشگاه بیرون می‌آیند است که شروع می‌کنند به یاد گرفتن. این کارها دیگر قدیمی شده است. هر دفعه من به شورای پایان نامه رفتم دعوایم شد. این کارها درست نیست و بی‌وجدانی است. باید روی کار دیگران با وجدان قضاوت کرد.در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌اموی تصریح کرد: من نمی‌گویم همه چیز را دور بریزیم و ببینیم اروپا چه می‌کند. نه اصلا. من می‌گویم با همین مصالحی که در اختیار داریم و کار با آنها را بلدیم، فعالیت کنیم. من در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌ام. فرصت شنیدن یافته‌ام. اتفاقا آدم باید از صدایی که از آن آزار می‌بیند گوش بدهد. من صبح ها با قهوه در تراس می‌نشینم و نیم ساعت موسیقی خیابان را گوش می‌دهم و این خیلی زیبا است.مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر یادآور شد: جشنواره چیست وقتی کسانی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم. جشنواره برای این است تا موقعیتی را در اختیار مخاطب بگذارد تا عادت شنیداری دیگری داشته باشد. اینگونه سعی می‌کنیم تجربه شنیدن را در اختیار مردم بگذاریم. من چیزی را می‌نویسم که به آن اعتقاد دارم و آن چیزی که به نظر من اکنون برای ایران لازم و ضروری است موسیقی سرگرم کننده نیست بلکه موسیقی الهام بخش است.هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش دادیم!وی ادامه داد: موسیقی هایی در زندگی من وجود داشته که زندگی‌ام را تغییر داده است. می شود به موسیقی اینگونه نگاه کرد. نه اینکه بیاییم والت دیزنی بزنیم و خسته کننده باشیم. به خدا اینها را شنیده‌ایم، ده هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش داده‌ایم.این آهنگساز شناخته شده در ادامه درباره تماشای نمایشی از جلال تهرانی اظهار کرد: به نظر من حضور تهرانی در هنر ایران ضروری است و افکاری دارد که بنیادین است و به من چیز یاد می دهد. طوری که ایشان درباره رابطه تئاتر و جامعه ایران صحبت می کند تا به حال نشنیده بودم و دوست داشتم با افتخار و علاقه به او کمک کنم، اما فرصت نشد.وی ادامه داد: تهرانی اینگونه است که از اول به مخاطبش اعلام می‌کند شما آمده اید تئاتر ببینید و ما هنرپیشه‌ایم. اما با دیالوگ‌های درجه یک کاری می‌کند که ما با شخصیتی که نمی‌شناسیمش همذات پنداری می‌کنیم. تا جایی که من می‌دانم تئاتر و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند.کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش استمشایخی درباره کارهای تازه خود گفت: کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش است. ما والدین را آموزش می‌دهیم تا با فرزند یک ساله خود چطور کار کنند. من با فرزند خودم از همین سن شروع به کار کردم و اکنون گوش او آبسولوت است و دقیق می‌داند چه نتی زده می شود. این یک چیز اکتسابی است.وی در پایان گفت: من اینطور فکر می‌کنم و زندگی می‌کنم؛ می‌گویم دقت در مشاهده شنیداری، زنده بودن را تبدیل به زندگی کردن می‌کند.«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

صداهای حاضر در جشنواره موسیقی را به اندازه کافی شنیده‌ایم

ده هزار بار «دریاچه قو» و «شهرزاد» را گوش دادیم!

گراتومیک - نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: کسانی به جشنواره موسیقی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم؛ به نظر من اکنون برای ایران موسیقی سرگرم‌کننده لازم و ضروری نیست.

رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر بود.

مشایخی در ابتدای این برنامه درباره موسیقی مدرن گفت: یک بار در اتریش از من پرسیدند چه چیزی در موسیقی شما ایرانی است؟ گفتم خود من! من یک ایرانی هستم که اینطور موسیقی می‌نویسد. سه چهار ماه پیش در تالار وحدت ما موسیقی اجرا کردیم که هیچ ارتباطی نه به موسیقی کلاسیک و نه به موسیقی اصیل ایرانی داشت بلکه ساخته و پرداخته همان لحظه بود.

وی افزود: شما باید تشویق حضار را می‌دیدید. تا به حال در زندگی‌ام کسی اینطور مرا تشویق نکرده بود. چرا؟ چون ما داریم سعی می‌کنیم با مکانیک ذهنی تفکری ایرانی زندگی کنیم. مکانیک ذهنی ما سرهم بندی است من هم همین کار را می‌کنم. سرهم بندی خیلی هم خوب است.

این آهنگساز یادآور شد: مثل خانم‌های خانه که وقتی مهمان برایشان می‌آید از چیزهای مختلفی که در خانه دارند غذایی را سرهم می‌کنند و اتفاقا خوشمزه هم می‌شود. چون آنها به طعم و مزه آگاهند. ما ایرانی‌ها در اکثر کارهایمان اینطور هستیم. بنابراین بهتر است در کاری که بهتر آن را بلدیم وارد شویم.

موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت

مشایخی تصریح کرد: نت یعنی یادداشت و ما فقط چیزی را می‌نویسیم تا یادمان بماند، و گرنه احساس را که نمی‌شود نوشت. آدم باید ساز بزند و ساز زدن را ببیند. آدم با چشمش هم می‌بیند.

وی که رهبری گروه هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا را در کارنامه دارد، ادامه داد: وقتی من در وین شروع کردم 4 سال دوره ابتدایی و 4 سال دوره آکادمیک آهنگسازی بود. اما حالا بخش ابتدایی 2 سال شده است. چرا کوتاه شده است؟ چون متدها تغییر کرده است. جوان‌ها متدهای 50 سال پیش را طور دیگری می‌بینند و ابراز می‌کنند و این را باید درک کرد.

این رهبر ارکستر افزود: موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت و افراد را مطرب خطاب می‌کردند اما همزمان در اروپا عکس این رخ می‌داد. این جریان باعث شده بود ما بترسیم. آقای وزیری برای همین کتاب نوشت که به نوعی به جامعه ثابت کند،‌ مطرب نیست.

موسیقی دانشگاهی نیست

مشایخی تصریح کرد: برداشته‌اند همه رشته‌های موسیقی را دانشگاهی کرده‌اند. اما موسیقی دانشگاهی نیست، باید وردست استاد بایستی. جلیل شهناز چند سال وردست استادش بود؟ باید برای استادت چای بریزی و کارش را ببینی و کنارش باشی. هر کاری قلق دارد، موسیقی با قلقش درست می‌شود. نمی‌شود من فقط کتاب آشپزی بخوانم و بروم درس هم بدهم! حالا در موسیقی اینطوری شده است. موسیقی دانشگاهی نیست بلکه رابطه شاگرد استادی است.

این رهبر ارکستر پیشکسوت تاکید کرد: زیبایی زندگی در ایران این است که ما با اتفاق زندگی می‌کنیم و هر جوان ایرانی این قابلیت را دارد تا خودش را با اتفاقات هماهنگ کند.

وی تصریح کرد: در تمام دانشگاه‌ها چیزی که از لحاظ تئوری درس می‌دهند کاملا اشتباه است. جوان‌ها هم این را فهمیده‌اند و تازه وقتی بعد از 4 سال از دانشگاه بیرون می‌آیند است که شروع می‌کنند به یاد گرفتن. این کارها دیگر قدیمی شده است. هر دفعه من به شورای پایان نامه رفتم دعوایم شد. این کارها درست نیست و بی‌وجدانی است. باید روی کار دیگران با وجدان قضاوت کرد.

در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌ام

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم همه چیز را دور بریزیم و ببینیم اروپا چه می‌کند. نه اصلا. من می‌گویم با همین مصالحی که در اختیار داریم و کار با آنها را بلدیم، فعالیت کنیم. من در تهران فرصت دیدن پیدا کرده‌ام. فرصت شنیدن یافته‌ام. اتفاقا آدم باید از صدایی که از آن آزار می‌بیند گوش بدهد. من صبح ها با قهوه در تراس می‌نشینم و نیم ساعت موسیقی خیابان را گوش می‌دهم و این خیلی زیبا است.

مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر یادآور شد: جشنواره چیست وقتی کسانی می‌آیند که در طول سال به اندازه کافی آنها را می‌شنویم. جشنواره برای این است تا موقعیتی را در اختیار مخاطب بگذارد تا عادت شنیداری دیگری داشته باشد. اینگونه سعی می‌کنیم تجربه شنیدن را در اختیار مردم بگذاریم. من چیزی را می‌نویسم که به آن اعتقاد دارم و آن چیزی که به نظر من اکنون برای ایران لازم و ضروری است موسیقی سرگرم کننده نیست بلکه موسیقی الهام بخش است.

هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش دادیم!

وی ادامه داد: موسیقی هایی در زندگی من وجود داشته که زندگی‌ام را تغییر داده است. می شود به موسیقی اینگونه نگاه کرد. نه اینکه بیاییم والت دیزنی بزنیم و خسته کننده باشیم. به خدا اینها را شنیده‌ایم، ده هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش داده‌ایم.

این آهنگساز شناخته شده در ادامه درباره تماشای نمایشی از جلال تهرانی اظهار کرد: به نظر من حضور تهرانی در هنر ایران ضروری است و افکاری دارد که بنیادین است و به من چیز یاد می دهد. طوری که ایشان درباره رابطه تئاتر و جامعه ایران صحبت می کند تا به حال نشنیده بودم و دوست داشتم با افتخار و علاقه به او کمک کنم، اما فرصت نشد.

وی ادامه داد: تهرانی اینگونه است که از اول به مخاطبش اعلام می‌کند شما آمده اید تئاتر ببینید و ما هنرپیشه‌ایم. اما با دیالوگ‌های درجه یک کاری می‌کند که ما با شخصیتی که نمی‌شناسیمش همذات پنداری می‌کنیم. تا جایی که من می‌دانم تئاتر و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند.

کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش است

مشایخی درباره کارهای تازه خود گفت: کاری که این روزها می‌کنم فقط آموزش است. ما والدین را آموزش می‌دهیم تا با فرزند یک ساله خود چطور کار کنند. من با فرزند خودم از همین سن شروع به کار کردم و اکنون گوش او آبسولوت است و دقیق می‌داند چه نتی زده می شود. این یک چیز اکتسابی است.

وی در پایان گفت: من اینطور فکر می‌کنم و زندگی می‌کنم؛ می‌گویم دقت در مشاهده شنیداری، زنده بودن را تبدیل به زندگی کردن می‌کند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

نادر مشایخی
اظهارات نادر مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر
2018 / 01 / 02
Nader Mashayekhi Nader Mashayekhi news آخرین خبر از نادر مشایخی اخبار موسیقی اخبار موسیقی پاپ خبر جدید در مورد نادر مشایخی خبرای جدید ازنادر مشایخی درباره نادر مشایخی نادر مشایخی
More