یکسوم هنرمندان جشنواره موسیقی فجر بانوان بودندسی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پایان یافت و حالا میتوان مشخصههای این دوره جشنواره را مرور کرد.گراتومیک - سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نخستین دورهای است که جشنواره بر اساس آیین نامه برگزار شد، آیین نامهای که پس از تدوین منتشر شد تا کارشناسان و هنرمندان موسیقی نقد و نظر خود را برای تغییر و اصلاح آن بیان کنند، هرچند در آن زمان هنرمندان و کارشناسان بیتفاوت از کنار آییننامه گذشتند و درباره آن ننوشتند و نگفتند اما پس از نهایی شدن و ابلاغ آیین نامه و در زمان برگزاری جشنواره، نظراتی درباره آیین نامه مطرح شد. تردیدی نیست که این آیین نامه ناجی جشنواره از همه مسایل نیست اما مبنایی است که نظم و انضباط بیشتری به این رویداد میدهد و در روند اجرا ضرورتهای آییننامه روشنتر میشود و قابل بازنگری است. بر اساس همین آییننامه انتخاب دبیر جشنواره از تصمیم فردی خارج شد و شورایی از هنرمندان، استادان و مدیران دبیر جشنواره را انتخاب کردند.سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، غیررقابتی برگزار شد و تم اجرای آهنگسازان ایرانی را محور قرار داد و گرچه انگیزه برگزیده شدن در جشنواره نبود اما گروههای فراوانی در جشنواره ثبتنام کردند و فرصتی شد تا بر اجرای آهنگسازان ایرانی تمرکز شود. این رویکرد جشنواره میتواند تلنگری باشد که به آهنگسازی و آهنگسازان ایرانی و آثارشان، نیازها و داشتههای آهنگسازی ایران توجه شود، درباره آن گفتگو شود و تصویری از چگونگی اجرای آثار آهنگسازان بدست آید.در این دوره جشنواره گروههای ویژه بانوان حضور نداشتند و از چهار گروه متقاضی هیات انتخاب، هیچ یک از گروههای ویژه بانوان را برای حضور در جشنواره انتخاب نکرد اما زنان در گروههای مختلف جشنواره حضور داشتند و ۳۵ درصد نوازندگان و هنرمندان جشنواره سی و چهارم زن بودند. تکنوازی فریماه قوامصدری، آرپینه ایسرایلیان، ارکستر هنرستان موسیقی دختران، گروه خنیاگران مهر که تمام نوازندگان آن زن هستند، و حضور بانوان هنرمند و نوازنده در گروههای مختلف حاضر در جشنواره در تهران مجموع از بین ۱۱۰۰ هنرمند، ۳۷۷ نفر زن بودند. اینکه حضور زنان در جشنواره فقط با اجرای گروههای ویژه بانوان مترادف و معنی شود، نگاه تقلیلگرایانه به حضور بانوان در جشنواره است.جشنواره موسیقی فجر در این دوره به جای تمرکز بر نام ها و گروههای مشهور، توجه به آثار را محور قرار داد تا آثار باکیفیت هرچند از گروههای کمتر شناخته شده، در جشنواره اجرا شود و گروهها با انگیزه اجرا در جشنواره آثار خود را اجرا کنند. هرچند جشنواره از نامهای مشهور موسیقی هم خالی نبود، محمد اسماعیلی و سعید ثابت، مجید کیانی، ارکسترهای سمفونیک و ملی، فریماه قوامصدری، سیمون آیوازیان که پس از ۴۲ سال دوباره روی صحنه اجرا کرد، گروه آوازی تهران در جشنواره موسیقی فجر در تهران و هنرمندانی مانند علیرضا قربانی، حسام الدین سراج، گروه لیان، احسان خواجهامیری و ... در استانها اجرا کردند.تردیدی نیست که شرایط اقتصادی کشور، امسال با سال و سالهای گذشته تفاوت زیادی دارد و در این شرایط سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با بودجه کمتر از سال گذشته و البته افزایش قابل توجه هزینهها گروههای متنوع موسیقی ایران و چند گروه از دیگر کشورها را میزبانی کرد.سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از چند دوره فراتر از تهران رفت و علاوه بر تهران، ۱۵ استان جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردند و نیمی از کشور با این رویداد همراه شد. در استانهای البرز، زنجان، اردبیل، سمنان، منطقه آزاد اروند، لرستان، کرمانشاه، فارس، گلستان، همدان، مرکزی، جنوب کرمان، لرستان،گیلان، اصفهان، گروههای استانی و ملی با اجرای موسیقی نواحی، ایرانی و پاپ با بیش از ۱۲۰ اجرا روی صحنه رفتند و بیش از ۴۰ کارگاه و نشست برگزار شد و فرصتی شد تا مخاطبان و دوستداران موسیقی در نقاطی از کشور اجرای گروههای موسیقی را ببینند. سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بینقص نبود اما با یک تم مشخص و فارغ از تلاش برای جذب نامها و گروههای مشهور، فضایی فراهم کرد تا گروههای کیفی که کمتر فرصت و امکان اجرا را دارند، در جشنواره روی صحنه بروند.
یکسوم هنرمندان جشنواره موسیقی فجر بانوان بودند
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پایان یافت و حالا میتوان مشخصههای این دوره جشنواره را مرور کرد.
گراتومیک - سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نخستین دورهای است که جشنواره بر اساس آیین نامه برگزار شد، آیین نامهای که پس از تدوین منتشر شد تا کارشناسان و هنرمندان موسیقی نقد و نظر خود را برای تغییر و اصلاح آن بیان کنند، هرچند در آن زمان هنرمندان و کارشناسان بیتفاوت از کنار آییننامه گذشتند و درباره آن ننوشتند و نگفتند اما پس از نهایی شدن و ابلاغ آیین نامه و در زمان برگزاری جشنواره، نظراتی درباره آیین نامه مطرح شد. تردیدی نیست که این آیین نامه ناجی جشنواره از همه مسایل نیست اما مبنایی است که نظم و انضباط بیشتری به این رویداد میدهد و در روند اجرا ضرورتهای آییننامه روشنتر میشود و قابل بازنگری است. بر اساس همین آییننامه انتخاب دبیر جشنواره از تصمیم فردی خارج شد و شورایی از هنرمندان، استادان و مدیران دبیر جشنواره را انتخاب کردند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، غیررقابتی برگزار شد و تم اجرای آهنگسازان ایرانی را محور قرار داد و گرچه انگیزه برگزیده شدن در جشنواره نبود اما گروههای فراوانی در جشنواره ثبتنام کردند و فرصتی شد تا بر اجرای آهنگسازان ایرانی تمرکز شود. این رویکرد جشنواره میتواند تلنگری باشد که به آهنگسازی و آهنگسازان ایرانی و آثارشان، نیازها و داشتههای آهنگسازی ایران توجه شود، درباره آن گفتگو شود و تصویری از چگونگی اجرای آثار آهنگسازان بدست آید.
در این دوره جشنواره گروههای ویژه بانوان حضور نداشتند و از چهار گروه متقاضی هیات انتخاب، هیچ یک از گروههای ویژه بانوان را برای حضور در جشنواره انتخاب نکرد اما زنان در گروههای مختلف جشنواره حضور داشتند و ۳۵ درصد نوازندگان و هنرمندان جشنواره سی و چهارم زن بودند. تکنوازی فریماه قوامصدری، آرپینه ایسرایلیان، ارکستر هنرستان موسیقی دختران، گروه خنیاگران مهر که تمام نوازندگان آن زن هستند، و حضور بانوان هنرمند و نوازنده در گروههای مختلف حاضر در جشنواره در تهران مجموع از بین ۱۱۰۰ هنرمند، ۳۷۷ نفر زن بودند. اینکه حضور زنان در جشنواره فقط با اجرای گروههای ویژه بانوان مترادف و معنی شود، نگاه تقلیلگرایانه به حضور بانوان در جشنواره است.
جشنواره موسیقی فجر در این دوره به جای تمرکز بر نام ها و گروههای مشهور، توجه به آثار را محور قرار داد تا آثار باکیفیت هرچند از گروههای کمتر شناخته شده، در جشنواره اجرا شود و گروهها با انگیزه اجرا در جشنواره آثار خود را اجرا کنند. هرچند جشنواره از نامهای مشهور موسیقی هم خالی نبود، محمد اسماعیلی و سعید ثابت، مجید کیانی، ارکسترهای سمفونیک و ملی، فریماه قوامصدری، سیمون آیوازیان که پس از ۴۲ سال دوباره روی صحنه اجرا کرد، گروه آوازی تهران در جشنواره موسیقی فجر در تهران و هنرمندانی مانند علیرضا قربانی، حسام الدین سراج، گروه لیان، احسان خواجهامیری و ... در استانها اجرا کردند.
تردیدی نیست که شرایط اقتصادی کشور، امسال با سال و سالهای گذشته تفاوت زیادی دارد و در این شرایط سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با بودجه کمتر از سال گذشته و البته افزایش قابل توجه هزینهها گروههای متنوع موسیقی ایران و چند گروه از دیگر کشورها را میزبانی کرد.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از چند دوره فراتر از تهران رفت و علاوه بر تهران، ۱۵ استان جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردند و نیمی از کشور با این رویداد همراه شد. در استانهای البرز، زنجان، اردبیل، سمنان، منطقه آزاد اروند، لرستان، کرمانشاه، فارس، گلستان، همدان، مرکزی، جنوب کرمان، لرستان،گیلان، اصفهان، گروههای استانی و ملی با اجرای موسیقی نواحی، ایرانی و پاپ با بیش از ۱۲۰ اجرا روی صحنه رفتند و بیش از ۴۰ کارگاه و نشست برگزار شد و فرصتی شد تا مخاطبان و دوستداران موسیقی در نقاطی از کشور اجرای گروههای موسیقی را ببینند. سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بینقص نبود اما با یک تم مشخص و فارغ از تلاش برای جذب نامها و گروههای مشهور، فضایی فراهم کرد تا گروههای کیفی که کمتر فرصت و امکان اجرا را دارند، در جشنواره روی صحنه بروند.
https://www.gratomic.ir/%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82%db%8c-%d9%81%d8%ac%d8%b1/
https://www.gratomic.ir/tVNUnHFGQEX8mnG3egQ7tQAwzZRCZSgfb9J3c7J6LepkF2YzvDHxvp997ZtKmfcgMjHSPrzqQsr98TGwtGDkeKB5VkSHMK7fcbbSNu6739KPbSrrvvBVVfYnPaVZfsyJ/uploads/2019/02/20190226_160824-Gratomic.com_.jpg
Music and Art Music and Art news آخرین خبر از جشنواره موسیقی فجر اخبار موسیقی اخبار موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر خبر جدید در مورد جشنواره موسیقی فجر خبرای جدید ازجشنواره موسیقی فجر درباره جشنواره موسیقی فجر