×
×  دانلود خوانندگان تازه وارد نگاهی به آثار خوانندگان تازه وارد

نگاهی به آثار خوانندگان تازه وارد

حال و هوای خواننده های نسل جدید

 ستاره شدن در ایران مثل همه جای دنیا قصه خودش را دارد. آدم‌ها گاه از ناکجایی ناپیدا و گاه پس از سال‌ها خون دل و خاک صحنه خوردن، می‌آیند ستاره می‌شوند، دوره‌ای کوتاه یا بلند اوج می‌گیرند و می‌درخشند و پس از مدتی افول می‌کنند و کم‌فروغ می‌شوند.

این دوره‌های سینوسی برای بسیاری از ستاره‌ها تکرار شده؛ اما با نقاط مینیمم و ماکزیمم متفاوت و طول موج‌هایی مختلف. آنها که از این قاعده مستثنی بوده‌اند، از ستارگی به «افسانه» بودن رسیده‌اند و در تاریخ نام‌شان برای همیشه مانده است. در جهان کم نیستند این افسانه‌ها و در ایران هم تک و توک به چشم می‌خورند.

از روزی که دو دهه قبل موسیقی پاپ بار دیگر در این سرزمین به رسمیت شناخته شد، تا امروز سه نسل شاخص از ستاره‌ها در آسمان موسیقی درخشیده و کم‌کم جای خود را به ستارگان نسل بعدی سپرده‌اند. در این گزارش مروری می‌کنیم بر خوانندگانی که در کمتر از یک سال اخیر ستاره شده‌اند و طعم شهرت و محبوبیت را چشیده‌اند.

دستم تو دست یاوووره!

در یک سال اخیر حامد همایون آهنگ‌های بسیاری تولید کرد که توانستند به انتخاب اول بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ تبدیل شوند. خواننده‌ای که با تکیه بر لحنی جدید، استفاده از تعابیر آسان و روان و شوخی‌هایی که در فضای مجازی با آثار او شد، توانست خیلی زود فراگیر شود و در کمتر از یک سال در کل ایران و حتی جهان به اجرای زنده بپردازد. منتقدین‌اش به ترانه‌ها، لحن و شبیه بودن آهنگ‌هایش خرده می‌گیرند ولی مگر می‌شود مخاطب عام را با چنین ادبیات و اتهام‌هایی وادار به عقب‌نشینی و نشنیدن آثار یک پاپ‌استار کرد؟

او نخستین اجرای زنده خود را در جشنواره موسیقی فجر سال 95 روی صحنه برد و در همین چند ماه رکورددار اجرای زنده در تهران و شهرستان‌ها است. آثارش همه جا شنیده می‌شود و به شدت مورد توجه قرار گرفته است. خیلی‌ها او را موجی زودگذر می‌دانند ولی طرفدارانش در اقصی‌نقاط ایران و حتی خارج از کشور همچنان بلیت‌هایش را می‌خرند و برای یک ستاره پاپ چه چیزی مهم‌تر از این؟ این روزها تهران برای اولین بار شاهد بیلبوردهای کنسرت‌های او است و باید دید حامد همایون در ادامه راه تا کجا می‌تواند خودش و آثارش را در اوج نگه دارد؟

 شَمعا رو روشن کن

«اشوان» (اشکان خدابنده) پدیده‌ای است که به قول تهیه‌کننده‌های بازار موسیقی این روزها خوب می‌فروشد. کنسرت‌هایش در تهران و شهرستان‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و جزء ستاره‌های این روزهای بازار است. علی‌رغم قول و قرارهای فراوان هنوز آلبومش روانه بازار موسیقی کشور نشده و با تکیه بر تک‌آهنگ‌های محبوبش است که کنسرت می‌گذارد.

اشوان از جمله خواننده‌هایی است که شهرتش را مدیون دیده شدن در ویدئوهای خود است. به اعتقاد بسیاری نقطه قوت او استایل خوانندگی‌اش است. او روی صحنه با اعتمادبه‌نفس فراوان ظاهر می‌شود و نوجوانان و جوانان، قشر اصلی مخاطبین‌اش به شمار می‌آیند. اشوان در انتخاب تعابیر عاشقانه بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و با زبان مخاطبینش با آنها حرف می‌زند. کنسرت‌هایش از پرجیغ‌ترین اجراهای این روزها است و این یعنی او کارش را خوب بلد است و مسیرش را درست جلو آمده.

اشوان تا کنون گفت‌وگوی مفصلی با رسانه‌ها نداشته و انتشار آلبومش و انجام چند گفت‌وگو می‌تواند ابهام اطراف او را کنار بزند.

هر بار این درو...

به این جملات دقت کنید: «هر بار این درو/ محکم نبند نرو/ این چشمای ترو/ نکن تو بدترو...».

«ماکان بند» گروه پرطرفدار این روزها است. گروهی متشکل از امیر مقاره و رهام هادیان که محبوبیت‌شان روز به روز با همین تک‌آهنگ در حال افزایش است. ماکان بند که حالا مجوز فعالیت رسمی هم گرفته، و از همان ابتدا نیز تک‌آهنگ‌هایش را با مجوزهای لازم منتشر می‌کرد، این روزها نخستین آلبوم رسمی خود را نیز روانه بازار موسیقی کشور کرده است. گروهی که مثل اکثر گروه‌های پاپ، قشر تین‌ایجر بازار را هدف قرار داده و توانسته خودی نشان دهد. البته نباید از نقش یاشار خسروی و امیرمیلاد نیکزاد در موفقیت آثار این گروه به سادگی گذشت.

علاقه‌ی خاص

بلیت نخستین کنسرت تهران «بهنام بانی» ظرف 15 دقیقه تمام شد! این جمله، تیتر خبر بسیاری از «کنسرت اولی»های بازار موسیقی کشور است که معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرد و البته در مورد هیچ خواننده‌ای هرگز قابل پیش‌بینی نیست که این ماجرا تا کجا ادامه داشته باشد. چند اجرا و انتشار چند تک‌آهنگ و آلبوم معمولاً عیار چنین هنرمندانی را بیشتر و بهتر نشان می‌دهد و «بهنام بانی» نیز از آن دست خواننده‌هایی است که بکر مانده و در ابتدای راه است. خواننده‌ای که با شکل ظاهری و کاراکتر جالب توجه‌اش، توانسته معادله‌های این روزهای بازار را به هم بزند و یکی از ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ لقب بگیرد.

هی پرسه می‌زنم

شهاب مظفری یک عاشقانه‌خوان است که خودش اعتقاد دارد با این قبیل آثار می‌تواند خودش را آرام کند. در این فضا طرفداران زیادی را توانسته پیدا کند و او امسال بالاخره توانست در تهران روی صحنه برود و گفته می‌شود به زودی تور اجراهای شهرستان این خواننده نیز آغاز خواهد شد. مظفری قشر مخاطب خاص خود را دارد و عموماً در فضاهایی عاشقانه و تلخ آثارش را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است. او پیش از این نیز در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» گفته بود: «این فضا به هیچ عنوان کاراکتر من نیست. ولی این حال و هوا، خودم و درونم را آرام می‌کند. با این نوع خواندن، آرامش خاصی به من دست می‌دهد. مخاطبین من هم با این شکل خواندن من مأنوس شده‌اند و به خوبی توانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند.» کنسرت‌های این خواننده در تهران و شهرستان به خوبی مورد توجه قرار گرفته و باید دید این خواننده تا چه حد می‌تواند خودش را پس از انتشار آلبوم جدیدش تثبیت کند.

از چی بگم؟

امیرعباس گلاب را هم باید جزء پدیده‌های نسل جدید موسیقی پاپ دانست. خواننده‌ای که با قطعه «بخشش» یک‌باره پرشی چندپله‌ای را در کارنامه‌اش تجربه کرد و توانست مورد توجه قرار بگیرد. تیتراژ سریال «ستایش» نیز بیشتر به شنیده شدن آثار رسمی این خواننده کمک کرد. مدت نسبتاً زیادی برای کسب مجوزهای فعالیت رسمی در بازار موسیقی وقت صرف کرد و انتشار نخستین قطعات رسمی او باعث شد طرفدارانش برای کنسرتش لحظه‌شماری کنند و نخستین کنسرت او با استقبال این جمع رو‌به‌رو شد و حالا او در آخرین مراحل تولید و انتشار آلبوم جدیدش است که به زودی روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.

به کی پُز می‌دی؟

گروه موسیقی هوروش از بهمن سال 1395 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مسعود جهانی (از تنظیم‌کننده‌های مطرح و فعال این روزهای موسیقی) به همراه مهدی دارابی (آهنگساز و خواننده گروه) اعضای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. آنها 24 بهمن‌ماه قطعه «یاد تو می‌افتم» و در ادامه، قطعات «مجنون»، «آخر منو به باد داد» و... را منتشر کردند. اما «به کی پُز میدی» بود که توانست هیت شود و شنوندگان بسیاری را برای این گروه به دنبال داشته باشد. «هورش بند» در حال حاضر جزء پرطرفدارهای بازار موسیقی است و به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت رسمی این گروه، آنها خیلی زود نسبت به انتشار آلبوم‌شان اقدام کنند. کنسرت‌های رسمی این گروه هم از دوم شهریورماه (در جزیره کیش) و اواخر شهریور در تهران آغاز می‌شود. بلیت‌های کنسرت آخر شهریور این گروه نیز ظرف کمتر از یک ساعت به فروش رسید.

جادوی خاص

سینا شعبانخانی خیلی زود با «آروم جونم، بدون تو دیگه نمی‌تونم...» هیت شد و به مرور اوج گرفت. در سال 96 روزهای پرکاری را سپری کرد و در ساعات منتهی به تحویل سال 1396، در «سه ستاره» (ویژه‌برنامه نوروزی شبکه 3 با اجرای احسان علیخانی) حاضر شد و قطعه «جادوی خاص» را به صورت زنده و با تنظیمی متفاوت اجرا کرد. چندی بعد او از ورود به عرصه رسمی و آغاز فعالیت مجاز خبر داد و در پی آن قطعات «من بی‌قرارم» و «عمداً» را منتشر کرد.

این خواننده جوان در نخستین ماه‌های فعالیتش توانست اعتماد تیم سازنده برنامه پربیننده «ماه عسل» را جلب کند و تیتراژ پایانی این برنامه را بخواند؛ تیتراژی که در نظرسنجی سایت «موسیقی ما» به عنوان یکی از تیتراژهای برتر ماه رمضان امسال انتخاب شد. حضور در برنامه‌های «خندوانه» و «ساعت 25» و نیز اجرای زنده در «خانه ترانه» از دیگر اقدامات سینا شعبانخانی در ماه‌های اخیر بوده است. او اخیراً قطعه «چشماتو ببند» را نیز منتشر کرد و کنسرت 17 مردادش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی آغازی بر فعالیت‌های رسمی این خواننده بود. اگرچه او بعضاً به دلیل شباهت صدا و آهنگ‌هایش به احسان خواجه‌امیری تحت انتقاد بود، اما توانست مخاطبین زیادی جلب کند و حتی تحسین احسان خواجه‌امیری را هم برانگیزد.

 دلارام

رونمایی از آثار جدید «پازل بند» و «حمید هیراد» در یک برنامه تلویزیونی و در ادامه، حضور هیراد به عنوان خواننده مهمان در کنسرت پازل و اجرای سه قطعه به همراه علی رهبری در کنسرت «پازل بند» باعث شد این آثار مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی قرار بگیرد. «رسوایی» عنوان جدیدترین تک‌آهنگ مستقل حمید هیراد است که به تازگی منتشر شده تا او آخرین مسافر قطار ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ در ایران باشد. نخستین آلبوم رسمی حمید هیراد در مرحله تولید به سر می‌برد و اخبار و اطلاعات جدید در این باره به زودی منتشر خواهد شد.

دیگران

شاید اگر بخواهیم در این گزارش به همه خوانندگان مورد توجه ماه‌های اخیر اشاره کنیم، باید از خوانندگان دیگرینیز نام می‌بردیم. اما در این گزارش سعی شد به آنهایی بپردازیم که تا این لحظه مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کرده‌اند و شاهد آثار مجاز و کنسرت‌های رسمی آنها بوده و خواهیم بود.

 منبع موسیقی ما 





Music and Art
حال و هوای خواننده های نسل جدید ستاره شدن در ایران مثل همه جای دنیا قصه خودش را دارد. آدم‌ها گاه از ناکجایی ناپیدا و گاه پس از سال‌ها خون دل و خاک صحنه خوردن، می‌آیند ستاره می‌شوند، دوره‌ای کوتاه یا بلند اوج می‌گیرند و می‌درخشند و پس از مدتی افول می‌کنند و کم‌فروغ می‌شوند. این دوره‌های سینوسی برای بسیاری از ستاره‌ها تکرار شده؛ اما با نقاط مینیمم و ماکزیمم متفاوت و طول موج‌هایی مختلف. آنها که از این قاعده مستثنی بوده‌اند، از ستارگی به «افسانه» بودن رسیده‌اند و در تاریخ نام‌شان برای همیشه مانده است. در جهان کم نیستند این افسانه‌ها و در ایران هم تک و توک به چشم می‌خورند.از روزی که دو دهه قبل موسیقی پاپ بار دیگر در این سرزمین به رسمیت شناخته شد، تا امروز سه نسل شاخص از ستاره‌ها در آسمان موسیقی درخشیده و کم‌کم جای خود را به ستارگان نسل بعدی سپرده‌اند. در این گزارش مروری می‌کنیم بر خوانندگانی که در کمتر از یک سال اخیر ستاره شده‌اند و طعم شهرت و محبوبیت را چشیده‌اند.دستم تو دست یاوووره!در یک سال اخیر حامد همایون آهنگ‌های بسیاری تولید کرد که توانستند به انتخاب اول بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ تبدیل شوند. خواننده‌ای که با تکیه بر لحنی جدید، استفاده از تعابیر آسان و روان و شوخی‌هایی که در فضای مجازی با آثار او شد، توانست خیلی زود فراگیر شود و در کمتر از یک سال در کل ایران و حتی جهان به اجرای زنده بپردازد. منتقدین‌اش به ترانه‌ها، لحن و شبیه بودن آهنگ‌هایش خرده می‌گیرند ولی مگر می‌شود مخاطب عام را با چنین ادبیات و اتهام‌هایی وادار به عقب‌نشینی و نشنیدن آثار یک پاپ‌استار کرد؟او نخستین اجرای زنده خود را در جشنواره موسیقی فجر سال 95 روی صحنه برد و در همین چند ماه رکورددار اجرای زنده در تهران و شهرستان‌ها است. آثارش همه جا شنیده می‌شود و به شدت مورد توجه قرار گرفته است. خیلی‌ها او را موجی زودگذر می‌دانند ولی طرفدارانش در اقصی‌نقاط ایران و حتی خارج از کشور همچنان بلیت‌هایش را می‌خرند و برای یک ستاره پاپ چه چیزی مهم‌تر از این؟ این روزها تهران برای اولین بار شاهد بیلبوردهای کنسرت‌های او است و باید دید حامد همایون در ادامه راه تا کجا می‌تواند خودش و آثارش را در اوج نگه دارد؟ شَمعا رو روشن کن«اشوان» (اشکان خدابنده) پدیده‌ای است که به قول تهیه‌کننده‌های بازار موسیقی این روزها خوب می‌فروشد. کنسرت‌هایش در تهران و شهرستان‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و جزء ستاره‌های این روزهای بازار است. علی‌رغم قول و قرارهای فراوان هنوز آلبومش روانه بازار موسیقی کشور نشده و با تکیه بر تک‌آهنگ‌های محبوبش است که کنسرت می‌گذارد.اشوان از جمله خواننده‌هایی است که شهرتش را مدیون دیده شدن در ویدئوهای خود است. به اعتقاد بسیاری نقطه قوت او استایل خوانندگی‌اش است. او روی صحنه با اعتمادبه‌نفس فراوان ظاهر می‌شود و نوجوانان و جوانان، قشر اصلی مخاطبین‌اش به شمار می‌آیند. اشوان در انتخاب تعابیر عاشقانه بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و با زبان مخاطبینش با آنها حرف می‌زند. کنسرت‌هایش از پرجیغ‌ترین اجراهای این روزها است و این یعنی او کارش را خوب بلد است و مسیرش را درست جلو آمده.اشوان تا کنون گفت‌وگوی مفصلی با رسانه‌ها نداشته و انتشار آلبومش و انجام چند گفت‌وگو می‌تواند ابهام اطراف او را کنار بزند.هر بار این درو...به این جملات دقت کنید: «هر بار این درو/ محکم نبند نرو/ این چشمای ترو/ نکن تو بدترو...».«ماکان بند» گروه پرطرفدار این روزها است. گروهی متشکل از امیر مقاره و رهام هادیان که محبوبیت‌شان روز به روز با همین تک‌آهنگ در حال افزایش است. ماکان بند که حالا مجوز فعالیت رسمی هم گرفته، و از همان ابتدا نیز تک‌آهنگ‌هایش را با مجوزهای لازم منتشر می‌کرد، این روزها نخستین آلبوم رسمی خود را نیز روانه بازار موسیقی کشور کرده است. گروهی که مثل اکثر گروه‌های پاپ، قشر تین‌ایجر بازار را هدف قرار داده و توانسته خودی نشان دهد. البته نباید از نقش یاشار خسروی و امیرمیلاد نیکزاد در موفقیت آثار این گروه به سادگی گذشت.علاقه‌ی خاصبلیت نخستین کنسرت تهران «بهنام بانی» ظرف 15 دقیقه تمام شد! این جمله، تیتر خبر بسیاری از «کنسرت اولی»های بازار موسیقی کشور است که معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرد و البته در مورد هیچ خواننده‌ای هرگز قابل پیش‌بینی نیست که این ماجرا تا کجا ادامه داشته باشد. چند اجرا و انتشار چند تک‌آهنگ و آلبوم معمولاً عیار چنین هنرمندانی را بیشتر و بهتر نشان می‌دهد و «بهنام بانی» نیز از آن دست خواننده‌هایی است که بکر مانده و در ابتدای راه است. خواننده‌ای که با شکل ظاهری و کاراکتر جالب توجه‌اش، توانسته معادله‌های این روزهای بازار را به هم بزند و یکی از ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ لقب بگیرد.هی پرسه می‌زنمشهاب مظفری یک عاشقانه‌خوان است که خودش اعتقاد دارد با این قبیل آثار می‌تواند خودش را آرام کند. در این فضا طرفداران زیادی را توانسته پیدا کند و او امسال بالاخره توانست در تهران روی صحنه برود و گفته می‌شود به زودی تور اجراهای شهرستان این خواننده نیز آغاز خواهد شد. مظفری قشر مخاطب خاص خود را دارد و عموماً در فضاهایی عاشقانه و تلخ آثارش را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است. او پیش از این نیز در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» گفته بود: «این فضا به هیچ عنوان کاراکتر من نیست. ولی این حال و هوا، خودم و درونم را آرام می‌کند. با این نوع خواندن، آرامش خاصی به من دست می‌دهد. مخاطبین من هم با این شکل خواندن من مأنوس شده‌اند و به خوبی توانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند.» کنسرت‌های این خواننده در تهران و شهرستان به خوبی مورد توجه قرار گرفته و باید دید این خواننده تا چه حد می‌تواند خودش را پس از انتشار آلبوم جدیدش تثبیت کند.از چی بگم؟امیرعباس گلاب را هم باید جزء پدیده‌های نسل جدید موسیقی پاپ دانست. خواننده‌ای که با قطعه «بخشش» یک‌باره پرشی چندپله‌ای را در کارنامه‌اش تجربه کرد و توانست مورد توجه قرار بگیرد. تیتراژ سریال «ستایش» نیز بیشتر به شنیده شدن آثار رسمی این خواننده کمک کرد. مدت نسبتاً زیادی برای کسب مجوزهای فعالیت رسمی در بازار موسیقی وقت صرف کرد و انتشار نخستین قطعات رسمی او باعث شد طرفدارانش برای کنسرتش لحظه‌شماری کنند و نخستین کنسرت او با استقبال این جمع رو‌به‌رو شد و حالا او در آخرین مراحل تولید و انتشار آلبوم جدیدش است که به زودی روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.به کی پُز می‌دی؟گروه موسیقی هوروش از بهمن سال 1395 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مسعود جهانی (از تنظیم‌کننده‌های مطرح و فعال این روزهای موسیقی) به همراه مهدی دارابی (آهنگساز و خواننده گروه) اعضای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. آنها 24 بهمن‌ماه قطعه «یاد تو می‌افتم» و در ادامه، قطعات «مجنون»، «آخر منو به باد داد» و... را منتشر کردند. اما «به کی پُز میدی» بود که توانست هیت شود و شنوندگان بسیاری را برای این گروه به دنبال داشته باشد. «هورش بند» در حال حاضر جزء پرطرفدارهای بازار موسیقی است و به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت رسمی این گروه، آنها خیلی زود نسبت به انتشار آلبوم‌شان اقدام کنند. کنسرت‌های رسمی این گروه هم از دوم شهریورماه (در جزیره کیش) و اواخر شهریور در تهران آغاز می‌شود. بلیت‌های کنسرت آخر شهریور این گروه نیز ظرف کمتر از یک ساعت به فروش رسید.جادوی خاصسینا شعبانخانی خیلی زود با «آروم جونم، بدون تو دیگه نمی‌تونم...» هیت شد و به مرور اوج گرفت. در سال 96 روزهای پرکاری را سپری کرد و در ساعات منتهی به تحویل سال 1396، در «سه ستاره» (ویژه‌برنامه نوروزی شبکه 3 با اجرای احسان علیخانی) حاضر شد و قطعه «جادوی خاص» را به صورت زنده و با تنظیمی متفاوت اجرا کرد. چندی بعد او از ورود به عرصه رسمی و آغاز فعالیت مجاز خبر داد و در پی آن قطعات «من بی‌قرارم» و «عمداً» را منتشر کرد.این خواننده جوان در نخستین ماه‌های فعالیتش توانست اعتماد تیم سازنده برنامه پربیننده «ماه عسل» را جلب کند و تیتراژ پایانی این برنامه را بخواند؛ تیتراژی که در نظرسنجی سایت «موسیقی ما» به عنوان یکی از تیتراژهای برتر ماه رمضان امسال انتخاب شد. حضور در برنامه‌های «خندوانه» و «ساعت 25» و نیز اجرای زنده در «خانه ترانه» از دیگر اقدامات سینا شعبانخانی در ماه‌های اخیر بوده است. او اخیراً قطعه «چشماتو ببند» را نیز منتشر کرد و کنسرت 17 مردادش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی آغازی بر فعالیت‌های رسمی این خواننده بود. اگرچه او بعضاً به دلیل شباهت صدا و آهنگ‌هایش به احسان خواجه‌امیری تحت انتقاد بود، اما توانست مخاطبین زیادی جلب کند و حتی تحسین احسان خواجه‌امیری را هم برانگیزد. دلارامرونمایی از آثار جدید «پازل بند» و «حمید هیراد» در یک برنامه تلویزیونی و در ادامه، حضور هیراد به عنوان خواننده مهمان در کنسرت پازل و اجرای سه قطعه به همراه علی رهبری در کنسرت «پازل بند» باعث شد این آثار مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی قرار بگیرد. «رسوایی» عنوان جدیدترین تک‌آهنگ مستقل حمید هیراد است که به تازگی منتشر شده تا او آخرین مسافر قطار ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ در ایران باشد. نخستین آلبوم رسمی حمید هیراد در مرحله تولید به سر می‌برد و اخبار و اطلاعات جدید در این باره به زودی منتشر خواهد شد.دیگرانشاید اگر بخواهیم در این گزارش به همه خوانندگان مورد توجه ماه‌های اخیر اشاره کنیم، باید از خوانندگان دیگرینیز نام می‌بردیم. اما در این گزارش سعی شد به آنهایی بپردازیم که تا این لحظه مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کرده‌اند و شاهد آثار مجاز و کنسرت‌های رسمی آنها بوده و خواهیم بود. منبع موسیقی ما 

حال و هوای خواننده های نسل جدید

 ستاره شدن در ایران مثل همه جای دنیا قصه خودش را دارد. آدم‌ها گاه از ناکجایی ناپیدا و گاه پس از سال‌ها خون دل و خاک صحنه خوردن، می‌آیند ستاره می‌شوند، دوره‌ای کوتاه یا بلند اوج می‌گیرند و می‌درخشند و پس از مدتی افول می‌کنند و کم‌فروغ می‌شوند.

این دوره‌های سینوسی برای بسیاری از ستاره‌ها تکرار شده؛ اما با نقاط مینیمم و ماکزیمم متفاوت و طول موج‌هایی مختلف. آنها که از این قاعده مستثنی بوده‌اند، از ستارگی به «افسانه» بودن رسیده‌اند و در تاریخ نام‌شان برای همیشه مانده است. در جهان کم نیستند این افسانه‌ها و در ایران هم تک و توک به چشم می‌خورند.

از روزی که دو دهه قبل موسیقی پاپ بار دیگر در این سرزمین به رسمیت شناخته شد، تا امروز سه نسل شاخص از ستاره‌ها در آسمان موسیقی درخشیده و کم‌کم جای خود را به ستارگان نسل بعدی سپرده‌اند. در این گزارش مروری می‌کنیم بر خوانندگانی که در کمتر از یک سال اخیر ستاره شده‌اند و طعم شهرت و محبوبیت را چشیده‌اند.

دستم تو دست یاوووره!

در یک سال اخیر حامد همایون آهنگ‌های بسیاری تولید کرد که توانستند به انتخاب اول بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ تبدیل شوند. خواننده‌ای که با تکیه بر لحنی جدید، استفاده از تعابیر آسان و روان و شوخی‌هایی که در فضای مجازی با آثار او شد، توانست خیلی زود فراگیر شود و در کمتر از یک سال در کل ایران و حتی جهان به اجرای زنده بپردازد. منتقدین‌اش به ترانه‌ها، لحن و شبیه بودن آهنگ‌هایش خرده می‌گیرند ولی مگر می‌شود مخاطب عام را با چنین ادبیات و اتهام‌هایی وادار به عقب‌نشینی و نشنیدن آثار یک پاپ‌استار کرد؟

او نخستین اجرای زنده خود را در جشنواره موسیقی فجر سال 95 روی صحنه برد و در همین چند ماه رکورددار اجرای زنده در تهران و شهرستان‌ها است. آثارش همه جا شنیده می‌شود و به شدت مورد توجه قرار گرفته است. خیلی‌ها او را موجی زودگذر می‌دانند ولی طرفدارانش در اقصی‌نقاط ایران و حتی خارج از کشور همچنان بلیت‌هایش را می‌خرند و برای یک ستاره پاپ چه چیزی مهم‌تر از این؟ این روزها تهران برای اولین بار شاهد بیلبوردهای کنسرت‌های او است و باید دید حامد همایون در ادامه راه تا کجا می‌تواند خودش و آثارش را در اوج نگه دارد؟

 شَمعا رو روشن کن

«اشوان» (اشکان خدابنده) پدیده‌ای است که به قول تهیه‌کننده‌های بازار موسیقی این روزها خوب می‌فروشد. کنسرت‌هایش در تهران و شهرستان‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و جزء ستاره‌های این روزهای بازار است. علی‌رغم قول و قرارهای فراوان هنوز آلبومش روانه بازار موسیقی کشور نشده و با تکیه بر تک‌آهنگ‌های محبوبش است که کنسرت می‌گذارد.

اشوان از جمله خواننده‌هایی است که شهرتش را مدیون دیده شدن در ویدئوهای خود است. به اعتقاد بسیاری نقطه قوت او استایل خوانندگی‌اش است. او روی صحنه با اعتمادبه‌نفس فراوان ظاهر می‌شود و نوجوانان و جوانان، قشر اصلی مخاطبین‌اش به شمار می‌آیند. اشوان در انتخاب تعابیر عاشقانه بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و با زبان مخاطبینش با آنها حرف می‌زند. کنسرت‌هایش از پرجیغ‌ترین اجراهای این روزها است و این یعنی او کارش را خوب بلد است و مسیرش را درست جلو آمده.

اشوان تا کنون گفت‌وگوی مفصلی با رسانه‌ها نداشته و انتشار آلبومش و انجام چند گفت‌وگو می‌تواند ابهام اطراف او را کنار بزند.

هر بار این درو...

به این جملات دقت کنید: «هر بار این درو/ محکم نبند نرو/ این چشمای ترو/ نکن تو بدترو...».

«ماکان بند» گروه پرطرفدار این روزها است. گروهی متشکل از امیر مقاره و رهام هادیان که محبوبیت‌شان روز به روز با همین تک‌آهنگ در حال افزایش است. ماکان بند که حالا مجوز فعالیت رسمی هم گرفته، و از همان ابتدا نیز تک‌آهنگ‌هایش را با مجوزهای لازم منتشر می‌کرد، این روزها نخستین آلبوم رسمی خود را نیز روانه بازار موسیقی کشور کرده است. گروهی که مثل اکثر گروه‌های پاپ، قشر تین‌ایجر بازار را هدف قرار داده و توانسته خودی نشان دهد. البته نباید از نقش یاشار خسروی و امیرمیلاد نیکزاد در موفقیت آثار این گروه به سادگی گذشت.

علاقه‌ی خاص

بلیت نخستین کنسرت تهران «بهنام بانی» ظرف 15 دقیقه تمام شد! این جمله، تیتر خبر بسیاری از «کنسرت اولی»های بازار موسیقی کشور است که معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرد و البته در مورد هیچ خواننده‌ای هرگز قابل پیش‌بینی نیست که این ماجرا تا کجا ادامه داشته باشد. چند اجرا و انتشار چند تک‌آهنگ و آلبوم معمولاً عیار چنین هنرمندانی را بیشتر و بهتر نشان می‌دهد و «بهنام بانی» نیز از آن دست خواننده‌هایی است که بکر مانده و در ابتدای راه است. خواننده‌ای که با شکل ظاهری و کاراکتر جالب توجه‌اش، توانسته معادله‌های این روزهای بازار را به هم بزند و یکی از ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ لقب بگیرد.

هی پرسه می‌زنم

شهاب مظفری یک عاشقانه‌خوان است که خودش اعتقاد دارد با این قبیل آثار می‌تواند خودش را آرام کند. در این فضا طرفداران زیادی را توانسته پیدا کند و او امسال بالاخره توانست در تهران روی صحنه برود و گفته می‌شود به زودی تور اجراهای شهرستان این خواننده نیز آغاز خواهد شد. مظفری قشر مخاطب خاص خود را دارد و عموماً در فضاهایی عاشقانه و تلخ آثارش را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است. او پیش از این نیز در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» گفته بود: «این فضا به هیچ عنوان کاراکتر من نیست. ولی این حال و هوا، خودم و درونم را آرام می‌کند. با این نوع خواندن، آرامش خاصی به من دست می‌دهد. مخاطبین من هم با این شکل خواندن من مأنوس شده‌اند و به خوبی توانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند.» کنسرت‌های این خواننده در تهران و شهرستان به خوبی مورد توجه قرار گرفته و باید دید این خواننده تا چه حد می‌تواند خودش را پس از انتشار آلبوم جدیدش تثبیت کند.

از چی بگم؟

امیرعباس گلاب را هم باید جزء پدیده‌های نسل جدید موسیقی پاپ دانست. خواننده‌ای که با قطعه «بخشش» یک‌باره پرشی چندپله‌ای را در کارنامه‌اش تجربه کرد و توانست مورد توجه قرار بگیرد. تیتراژ سریال «ستایش» نیز بیشتر به شنیده شدن آثار رسمی این خواننده کمک کرد. مدت نسبتاً زیادی برای کسب مجوزهای فعالیت رسمی در بازار موسیقی وقت صرف کرد و انتشار نخستین قطعات رسمی او باعث شد طرفدارانش برای کنسرتش لحظه‌شماری کنند و نخستین کنسرت او با استقبال این جمع رو‌به‌رو شد و حالا او در آخرین مراحل تولید و انتشار آلبوم جدیدش است که به زودی روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.

به کی پُز می‌دی؟

گروه موسیقی هوروش از بهمن سال 1395 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مسعود جهانی (از تنظیم‌کننده‌های مطرح و فعال این روزهای موسیقی) به همراه مهدی دارابی (آهنگساز و خواننده گروه) اعضای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. آنها 24 بهمن‌ماه قطعه «یاد تو می‌افتم» و در ادامه، قطعات «مجنون»، «آخر منو به باد داد» و... را منتشر کردند. اما «به کی پُز میدی» بود که توانست هیت شود و شنوندگان بسیاری را برای این گروه به دنبال داشته باشد. «هورش بند» در حال حاضر جزء پرطرفدارهای بازار موسیقی است و به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت رسمی این گروه، آنها خیلی زود نسبت به انتشار آلبوم‌شان اقدام کنند. کنسرت‌های رسمی این گروه هم از دوم شهریورماه (در جزیره کیش) و اواخر شهریور در تهران آغاز می‌شود. بلیت‌های کنسرت آخر شهریور این گروه نیز ظرف کمتر از یک ساعت به فروش رسید.

جادوی خاص

سینا شعبانخانی خیلی زود با «آروم جونم، بدون تو دیگه نمی‌تونم...» هیت شد و به مرور اوج گرفت. در سال 96 روزهای پرکاری را سپری کرد و در ساعات منتهی به تحویل سال 1396، در «سه ستاره» (ویژه‌برنامه نوروزی شبکه 3 با اجرای احسان علیخانی) حاضر شد و قطعه «جادوی خاص» را به صورت زنده و با تنظیمی متفاوت اجرا کرد. چندی بعد او از ورود به عرصه رسمی و آغاز فعالیت مجاز خبر داد و در پی آن قطعات «من بی‌قرارم» و «عمداً» را منتشر کرد.

این خواننده جوان در نخستین ماه‌های فعالیتش توانست اعتماد تیم سازنده برنامه پربیننده «ماه عسل» را جلب کند و تیتراژ پایانی این برنامه را بخواند؛ تیتراژی که در نظرسنجی سایت «موسیقی ما» به عنوان یکی از تیتراژهای برتر ماه رمضان امسال انتخاب شد. حضور در برنامه‌های «خندوانه» و «ساعت 25» و نیز اجرای زنده در «خانه ترانه» از دیگر اقدامات سینا شعبانخانی در ماه‌های اخیر بوده است. او اخیراً قطعه «چشماتو ببند» را نیز منتشر کرد و کنسرت 17 مردادش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی آغازی بر فعالیت‌های رسمی این خواننده بود. اگرچه او بعضاً به دلیل شباهت صدا و آهنگ‌هایش به احسان خواجه‌امیری تحت انتقاد بود، اما توانست مخاطبین زیادی جلب کند و حتی تحسین احسان خواجه‌امیری را هم برانگیزد.

 دلارام

رونمایی از آثار جدید «پازل بند» و «حمید هیراد» در یک برنامه تلویزیونی و در ادامه، حضور هیراد به عنوان خواننده مهمان در کنسرت پازل و اجرای سه قطعه به همراه علی رهبری در کنسرت «پازل بند» باعث شد این آثار مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی قرار بگیرد. «رسوایی» عنوان جدیدترین تک‌آهنگ مستقل حمید هیراد است که به تازگی منتشر شده تا او آخرین مسافر قطار ستاره‌های نسل جدید موسیقی پاپ در ایران باشد. نخستین آلبوم رسمی حمید هیراد در مرحله تولید به سر می‌برد و اخبار و اطلاعات جدید در این باره به زودی منتشر خواهد شد.

دیگران

شاید اگر بخواهیم در این گزارش به همه خوانندگان مورد توجه ماه‌های اخیر اشاره کنیم، باید از خوانندگان دیگرینیز نام می‌بردیم. اما در این گزارش سعی شد به آنهایی بپردازیم که تا این لحظه مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کرده‌اند و شاهد آثار مجاز و کنسرت‌های رسمی آنها بوده و خواهیم بود.

 منبع موسیقی ما 
خوانندگان تازه وارد
نگاهی به آثار خوانندگان تازه وارد
2017 / 08 / 26
آموزش موسیقی دانستنی ها در مورد موسیقی موسیقایی نقد برسی نقد برسی در مورد هنر نقد برسی موسیقی نگاهی به آثار خوانندگان تازه وارد
More